Fobier

De tio vanligaste fobierna och om jag ska vara ärlig så tror jag att jag har de allihop. Med att inte fobi för fiskmåsar och andra äckliga fåglar inte är bland de 10 vanligaste är konstigt tycker jag.

1. Araknofobi

Rädsla för spindlar.

2. Social fobi

Rädsla för att uppfattas negativt i sociala situationer.

3. Aerofobi

Rädsla för att flyga, samt för luft- eller vinddrag.

4. Agorafobi

Kallas också torgskräck och är rädsla för befolkade offentliga platser.

5. Klaustrofobi

Kallas också cellskräck och är rädsla för att bli instängd i trånga utrymmen.

6. Akrofobi

Rädsla för höjder.

7. Emetofobi

Rädsla för att kräkas, eller över att se andra kräkas.

8. Carcinomatofobi

Extrem rädsla för att drabbas av cancer.

9. Astrafobi

Rädsla för blixt och åska.

10. Nekrofobi

Rädsla för döden och döda ting.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0