Tåg funderingar

När man är sjuk så ligger man och funderar mycket, i alla fall jag. Kom ihåg att jag läste att man ville förbjuda all inrikesflyg söder om Sundsvall. Jag kom på det här när jag läste jag om det på aftonbladet. Läste att X2000 bara var ett snabbtåg eftersom ett höghastighets tåg måste köra över 300 km/h i normal drift och X2000 bara kör 200 km/h.


Det är säkert helt omöjligt för vi har säkert för dåliga spår eller så är det inte tillräckligt många som skulle utnyttja det, men tåg är väl miljövänliga?  Och håller inte alla på att säga att vi skall värna om miljön?


Det vore väl as smart om det skulle gå att ha höghastighets tåg i typ hela Sverige? Tänk vad fort det skulle gå till Stockholm då? Nu tar det 3 timmar och 19 minuter tror jag, och det tycker inte jag alls är lång tid, men i dagens stressiga samhälle vore det inte bra om man skulle kunna köra på 2 timmar och 19 minuter i stället? Då skulle ju vilken jäkel som helst kunna pendla till och från Stockholm varje dag.


Man behöver ju inte ha det på alla sträckor men kanske från Luleå och ner efter kusten till Stockholm. (Fast det kanske inte finns något spår just där?, men då får ni väl bygga där eftersom vi så gärna vill värna om miljön) Och sedan kanske från Stockholm till Göteborg, Malmö, eller ja där det finns mycket folk som pendlar eller som kanske bor långt ifrån. Jag skulle tycka att det vore kul och som sagt vi skulle ju värna om miljön också som är väldigt viktig i dessa dagar.


Restiden från Luleå till Stockholm nu är ungefär på 12 timmar, men om man byggde en järnväg från Luleå efter kusten neråt så skulle man kunna få ner restiden till säkert 8 timmar, kanske till och med mindre. Tänk vad mycket de 4 timmarna gör för den stressiga människan.



Kommentarer
fabbo pelle den stora tågromantikern

Tåg skall inte gå fort, tänk på att går det sakta får du mer resa för pengarna, nä! vi borde gå tillbaka till ånglok;-) hahaha

2008-01-11 @ 21:31:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0